O ogrodzie
Kalendarz Maryjny
Święta i wspomnienia maryjne można podzielić na trzy kategorie: celebrowanie wydarzeń biblijnych, święta wynikające z dogmatów oraz święta i wspomnienia związane z kultem i pobożnością lokalną.
Ważnym dokumentem mówiącym o pobożności maryjnej jest adhortacja Marialis Cultu podpisany przez bł. papieża Pawła VI. Czytamy w nim m.in „często wspomina się Najświętszą Dziewicę, zwłaszcza w dni powszednie od 17 do 24 grudnia, a w szczególny sposób w niedzielę poprzedzającą Narodzenie Pańskie, w którą rozbrzmiewają dawne przepowiednie proroków o Dziewicy-Matce i Mesjaszu a także czyta się wyjątki z Ewangelii mówiące o nadchodzącym narodzeniu Chrystusa i Jego Poprzednika.
Czas adwentu płynnie przechodzi w okres Bożego Narodzenia, który jest przedłużeniem medytacji nad dziewiczym macierzyństwem Tej, która otoczyła miłością Jezusa – dodaje papież.
W świetle wyżej wspomnianego dokumentu sprawowanie kultu maryjnego powinno spełniać następujące warunki:
- cześć oddawana Matce Bożej i świętych winna kierować uwagę wiernych na Trójjedynego Boga, „ponieważ cierpieli oni z Chrystusem i z Nim zostali uwielbieni.” W ten sposób pobożność maryjna staje się adoracją Boga, który Ją powołał.
- Świętość Maryi jest dziełem Ducha Świętego, z którym Maryja współpracowała jako człowiek. Papież Montini (Paweł VI) zachęca, by medytacja nad życiem Maryi wydobywała działanie działanie Ducha.
- Maryja zachowuje najwyższe po Chrystusie miejsce w Kościele a zarazem najbliższe człowiekowi . Aby to zilustrować papież przywołuje symbolikę zawartą w ornamentyce świątyń kościołów obrządków wschodnich: na środkowych drzwiach ozdobionej ikonami ściany oddzielającej najświętsze miejsce liturgii od miejsca gdzie modlą się pozostali wierni jest często przedstawiona scena zwiastowania. Natomiast na sklepieniu absydy często jest przedstawiona Maryja jako Matka Boga. Takie usytuowanie jest przesłaniem, że wraz ze zgodą Maryi na działanie Ducha Świętego ludzkość weszła na drogę powrotu do Boga a w chwale Maryi uwidoczniony jest kres tej drogi.
- Ten lud zmierzający do pełnego chwały kresu jest Kościołem, którego wzorem i córką jest Maryja. Kult Maryi powinien zatem wyrażać pragnienie jedności i braterstwa uczniów Chrystusa.